fredag den 1. oktober 2010

Shopaholic - Men kun med film (Funny People anmeldelse)

Jeg måtte idag, efter en lang dag i skole og en meget kort tur i den lokale DVD pusher, erkende at jeg nok har et lille problem - Jeg kan ikke lade være med at købe film.

Det gik først rigtig op for mig, da jeg kom hjem idag med en stak dvd'er, hvor ingen af titler lever op til den standard jeg ønsker at have i min samling, der er ved at være på lidt over 500 titler. Jeg tog blot ind i shoppen for at lede efter en enkelt film, jeg havde hørt kunne findes til 25kr. men da de ikke havde denne, kunne jeg mærke desperationen i form af sygelig trang til nye film, idet SUen tikkede ind. Jeg har allerede omkring 60-70 film stående på hylderne, som jeg ikke har fået set, men det var ikke nok for mig og jeg købte derfor denne pose blandede bolcher:

Whip It
Funny People
The Mist
The Incredible Hulk
Scream
Mad Men - Sæson 1

Som i kan se er der både høj kvalitet i form af Mad Men og Scream (Ja, den er pisse fed uanset hvad i tænker!) men også ringe som Funny People, som jeg havde den tvivlsomme ære af at se tidligere i dag.

Funny People (skrevet, instrueret og sikkert også produceret af Judd Apatow) er en film med Seth Rogen og Adam Sandler i hovedrollerne om en usympatisk komiker, der mister sin humor, da han finder ud af at han er dødelig syg. Han (Adam Sandler - som jeg faktisk tidligere har blacklistet) ansætter, en ikke særlig sjov komiker (Seth Rogen - der ellers plejer at være ret sjov) som sin personlige assistent, der udover at opvarte ham og snakke ham i søvn (!) og skrive Jokes til the dead man walking.

Historien kunne jo faktisk godt lyde interessant, og som om den har noget på hjerte, men fordi den ikke ved hvad den vil bliver den bare irriterende og langtrukken. Man sidder filmen igennem og undrer sig over hvad det er for en film man ser - Er det en komedie? er det et drama om meningen med livet? HVAD FANDEN ER DET?

Filmen handler om komikere, og ja der er en masse geniale komikere med, men de får aldrig rigtig lov til at udfolde sig og være sjove. Bevares, der er da få momenter hvor man hygger sig, men aldrig nok til at man føler sig underholdt. Adam sandler er på ingen måde sjov, og man kan slet ikke sætte sig ind i hans problemer, da man ikke kan finde ud af om han er helt eller skurk - han forbliver bare ligegyldig. Det samme kan man sige om Seth Rogen, der lider under at Sandlers rolle er så irriterende.

Judd Apatow har prøvet at lave sin egen version af "Man on the moon" med Jim Carrey i samme slags rolle. Men hvorimod Carray er sjov de rigtige steder og Seriøs når det er krævet, går det helt galt i Funny People. Filmen går lige pludselig op i Sandlers tabte kærlighed, som han fuckede op en masse år tidligere. Hun finder "selvfølgelig" hans genfundne kærlighed interessant og spændende, men det forbliver bare PISSE UTROVÆRDIGT!

Der er ikke mange lyspunkter udover nogle o.k. sjove biroller og lidt fede cameos (MySpace Tom!). Faktisk synes jeg at Leslie Mann er en af filmens lyspunkter, og hun står også bag den klart sjoveste scene. Men alt i alt er det ikke en film, man bør bruge tid på. I stedet kunne man sætte sig ned og se den fremragende film "Man on the moon" der omhandler præcis det samme og giver mening. Eller en eller anden Judd Apatow film - bare ikke Funny People.

Men igen - heldigviser Leslie Mann pisse sjov og Pisse lækker

Og lige lidt billeder til husarer: