onsdag den 2. juni 2010

R

Jeg er vidst ret ringe til at få skrevet om de film jeg ser som jeg ellers lovede, men sådan er jeg og det beklager jeg. Dog får jeg stadig set en masse film for tiden, og jeg har aldrig gået så meget i biffen tidligere nu som jeg gør for tiden! - Det er lækkert, da film følgelig skal ses i de bløde sæder.

R (Micheal Noer & Tobias Lindholm, 2010)

En af de til jeg har set den seneste tid var den danske fængsels film R. Jeg fik sammen med et par venner sneget mig med til senior bio i den lokale biograf. Der var ikke nogle "seniorer" til denne forestilling, hvilket måske kan skyldes at filmen er ualmindelig voldsom. Men hvad ved jeg - Det kan jo også skyldes gratis kaffe og kage et andet sted i byen.



Filmen R er en rigtig god film omkring livet i de danske fængsler, og den føles fra start til slut ufattelig realistisk og klaustrofobisk. Da filmens hovedperson Rune (super spillet af Johan Philip Asbæk) ankommer til fængslet får man med det samme følelsen af at han ikke hører hjemme der. Dette skyldes især at de fleste af de andre skuespillere er tidligere kriminelle, der selv har siddet inde og kender til dagligdagen og rutinerne. Man sidder som tilskuer også at føler sig lidt fremmed i starten af filmen, hvilket igen skal ses i den realisme, der bliver skildret og at man meget få gange tidligere er kommet så tæt på virkeligheden i en fængsels film.

Filmen minder på rigtig mange måder om filmen Un Prophéte, som jeg tidligere har skrevet pænt om. Der hvor R er lidt bedre er længden, men de minder meget om hinanden Un Prophéte dog lidt bedre.
Hvis du stadig kan nå det skal du gå ind og se R og få en skræmmende god oplevelse - Ellers må du leje den når den kommer.

R får 4 taxi af mig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

View My Stats