onsdag den 18. januar 2012

Senna - Anmeldelse



Jeg er tosset med sport. Fodbold, håndbold, badminton og bordtennisbold - Men Formel 1 har ALDRIG sagt mig noget.

Derfor var det også med blandede følelser, at jeg smækkede filmen "Senna" på dvd'en. Men hold da op hvor blev jeg revet med, og i et par timer var F1 simpelthen det fedeste i verden.

Lad mig til at starte med lige sige, at det er virkelig lang tid siden, jeg er blevet revet så meget med af en film som det var tilfældet med "Senna".



Senna er en dokumentarfilm, om den brasilianske racerkører Ayrton Senna. Selvom det er en dokumentar film vi har at tale om her - men man skal ikke lade sig snyde, fordi Sennas liv kunne lige så vel have været have være lavet, direkte til Hollywood.

Jeg kendte faktisk ikke rigtig noget til Senna, før jeg hørte om filmen første gang. Jeg var nok lidt for ung til at fatte noget, da han var på toppen og også da han tragisk døde bag rattet i 1994.

Filmen følger Senna fra hans første gokart løb i Europa til det sidste uhyggelige Formel 1 Grand Prix i San Marino. Og lige fra starten bliver man klar over at denne mand er noget særligt - ikke blot på banen, men lige så meget udenfor. Han er super sympatisk, dejligt velformuleret og meget religiøs, hvilket blot giver lidt ekstra krydderi til historien - da han mener at Gud er med ham på banen.

Filmen bruger meget tid på at beskrive forholdet mellem Senna og holdkammeraten Alain Prost, der senere går hen og bliver dødelige arvefjender. Vi får måske ikke verdens mest nuancerede overblik over rivaleriet og Prost bliver hurtigt til det vi kender som den typiske filmskurk - den fede arrogante franskmand har ingen skrupler, når det gælder om at fravriste Senna verdensmesterskabet. Dette aspekt er virkelig interessant og super godt fortalt igennem de gamle arkiv optagelser.

Prost og Senna sammen inden de blev dødsfjender på banen
Vi ved jo allerede inden vi går i gang med filmen hvordan den slutter - præcis som vi gjorde det med Titanic og United 93. Dette gør blot at filmens afslutning er vanvittigt spændende, da vi allerede fra starten er fodret med suspense - man sider på kanten af sædet og venter på at det går galt. Faktisk inden løbet sidder man og spørger sig selv, hvorfor løbet ikke bliver stoppet, idet at der under kvalifikationsløbene i dagen opstår to voldsomme uheld, hvoraf det ene resulterer i at den østrigeren Roland Ratzenberger mister livet.

Der er en enkelt scene i filmen - som jeg har læst mig til på nettet - der er lidt creepy. Det er en optagelse fra et juletalkshow, hvor Sennas kæreste er vært. Her giver hun ham et kys for deres jul sammen - men hun tilføjer en masse for deres kommende. Det sidste kys hun giver ham er for julen 93, som blev hans sidste og hun udtalte efter filmens premiere, at hun ville ønske at hun havde fortsat med at kysse ham.

Den skal ses af alle! Uanset om man er til sport eller ej - fordi dokumentarfilm ikke findes meget bedre!

Senna får 5-6 ud af 6 stjerner!

Trailer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

View My Stats