onsdag den 10. august 2011

What 's in the briefcase? - Mysteriet om kufferten fra Pulp Fiction

Ja, jeg ved det godt. Det er godt og vel 100 år siden jeg har opdateret denne blog. Jeg ved ikke helt hvorfor - om det skyldes manglende materiale, mangel på motivation eller mangel på fritid, men jeg er overbevist om at svaret skal findes et sted imellem de to første muligheder.

Nu har jeg dog endelig fundet frem til lidt lækkert materiale, hvilket heldigvis frembragte lidt motivation til at dele lidt herinde igen.

Stoffer?



Grunden til min genkomst skal findes i en blog, jeg netop har opdaget Can Analyze. Bloggen beskæftiger sig med film analyser, og selvom jeg kun har læst/set to stk. indtil videre, er jeg godt overbevist og super underholdt. De to analyser er ganske ligetil og man når ikke at kede sig, da de ikke er super lange, men stadig er præcise.

Den første, og den de fleste nok vil finde mest interessant, er en analyse, der beskæftiger sig med at besvare det spørgsmål alle stiller sig selv, efter at have set Tarantinos "Pulp Fiction", nemlig; Hvad satan var der i den kuffert?

Ser Jules og Ringo det samme i kufferten?
Der er igennem årenes løb, blevet spekuleret i dette, og mange interessante teorier er blevet opstillet - nogle mere plausible end andre. Nogle mener at det er Marsellus Wallaces sjæl, der gemmer sig i kufferten, og som er blevet trukket ud igennem hans baghoved, hvor er plaster nu skjuler "udgangshullet". Nogle mener det er guld, mens endnu andre (og langt de fleste) mener at der er en såkaldt MacGuffin, der blot skal få den indviklede historie til at hænge sammen.

Does he look like a bitch? Og er det virkelig hans sjæl, der gemmer sig i den mystiske kuffert?
Tarantino har i et interview engang udtalt, at kufferten indeholder hvad folk end ønsker den skal indeholde. Dette har fået en del til at tro, at man selv kan bestemme hvad man synes filmen skal handle om. Dette er dog ifølge analysen forkert. Tarantinos udtalelse skal tages langt mere ordret. Det er nemlig ikke hvad vi som seere ønsker, at den skal indeholde, men i stedet skal det ses som, at den indeholder hvad de karakter som kigger ned i den ønsker at se. Hvis man ligger mærke til det, så virker alle de fire personer, som ser indholdet, alle meget begejstrede. Dette er meget naturlig, da den netop indeholder det de alle længes efter.

666
Men i stedet for at jeg ytrer mig yderligere, synes jeg at i skal tjekke analysen HER og se den YouTube video, der er lavet til samme formål, og som går mere i dybden end jeg.

YouTube analysen:



Og nu jeg endelig er kommet i gang igen, så tjek i samme ombæring denne analyse, der forklarer at Vincent og Mia er en og samme person. Denne er jeg dog ikke helt sikker på, selvom det i videoen, bliver sat ganske simpelt op:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

View My Stats